طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب

 

هر کتابی برای جذب مخاطب بیشتر باید طراحی جلد زیبایی داشته باشد. جلد کتاب مثل ویترین عمل می‌کند. مغازه‌هایی که ویترین‌های جذاب دارند همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند. حتی افرادی که قصد خرید ندارند برای تماشا هم که شده چند لحظه‌ای مقابل ویترین می‌ایستند. کتاب نیز این‌گونه است. در این مطلب از سری مطالب سایت موسسه فرهنگی و هنری شهنای قصد داریم به طراحی جلد کتاب بپردازیم. مرحله‌ای بسیار مهم در امر نشر کتاب.

 

در ابتدا باید خاطرنشان کرد حتماً طراح و مولف باید چند ساعت در یک یا چند جلسه به همفکری برای طراحی کتاب بپردازند. مولف خواسته‌هایی دارد و طراح جلد کتاب تجربیات و نقطه‌نظرهای تخصصی. پس بهترین راه این است که با اعتماد به یکدیگر درباره طراحی جلد کتاب تصمیم بگیرند.

 

طراحی جلد کتاب سه بخش دارد. طراحی روی جلد، طراحی عطف کتاب و طراحی پشت جلد.

 

طراحی روی جلد

در طراحی جلد می‌توان از اِلمان‌های مربوط به نام یا محتوای کتاب استفاده کرد. در کتب تخصصی از المان بسیار استفاده می‌شود و در کتب هنری نیز گاهی عکس مولف روی جلد قرار می‌گیرد. می‌توان روی جلد را از نظر رنگی با پشت جلد کاملاً متمایز طراحی کرد. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم روی جلد از عکس استفاده کنید.

 

طراحی عطف کتاب

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی جلد کتاب، طراحی قسمت باریک کتاب است که عطف نام دارد. اهمیت آن از این قرار است که تصور کنید در یک کتابخانه کتابفروشی بیش از 500 جلد کتاب باشد و طوری قرار گرفته باشند که مخاطب فقط قسمت عطف را می‌بیند. طراحی موفق آن طراحی است که مخاطب را جذب کند تا آن کتاب را بردارد. از این رو طراحی عطف کتاب بسیار مهم است.

 

طراحی پشت جلد کتاب

پشت جلد می‌تواند طراحی ساده‌تری از روی جلد داشته باشد و عکس مولف در اندازه کوچک در قسمت مناسب قرار بگیرد. همچنین توضیحی درباره کتاب از زبان مولف و یا قسمتی از آن پشت جلد می‌تواند نوشته شود که مخاطب با خواندن آن از محتوای کتاب آگاه شود.

 

نکات طراحی جلد کتاب

  • استفاده از سوتیتر

  • تایپوگرافی مناسب برای عنوان

  • دقت در تفاوت اندازه سوتیتر و عنوان

  • استفاده از ترکیب رنگ مناسب

 

شما مخاطب عزیز جهت رسیدن به پاسخ سوالات خود در حوزه نشر کتاب می‌توانید با موسسه فرهنگی و هنری شهنای تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده انجام هرگونه مشاوره و همکاری با شما هستند.

 

موسسه شهنای

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.