انواع چاپ دیجیتال کتاب

انواع چاپ دیجیتال کتاب

انواع چاپ دیجیتال کتاب

 

حتماً شما هم در عرصه چاپ کتاب، چاپ دیجیتال به گوشتان خورده است. در این مطلب از سری مطالب سایت موسسه فرهنگی و هنری شهنای که در خدمات گسترده خود نشر کتاب نیز انجام می‌دهد به مقوله چاپ دیجیتال پرداخته‌ایم. در ادامه می‌خوانید که چاپ دیجیتال کتاب چیست؟ انواع چاپ دیجیتال کتاب و موارد دیگر.

 

چاپ دیجیتال کتاب چیست؟

چاپ دیجیتال در حوزه کتاب توسط دستگاه‌های تونری و لیزری روی انواع کاغذ انجام می‌شود. این مدل چاپ هزینه بالایی دارد و در تیراژ 200 تا 500 نسخه برای قیمت گذاری صرفه اقتصادی دارد.

 

انواع چاپ دیجیتال

جوهرافشان

این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال کتاب است چرا که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تجهیزات صنعتی این چاپ تنوع بسیاری دارند. در چاپ جوهر افشان مرکب مستقیماً توسط هد دستگاه روی سطح چاپی انتقال داده می‌شود. نازل رنگ‌پاش به طور کامل دیجیتالی بوده و از دو دستور بپاش و نپاش پیروی می‌کند.

 

الکتروفتوگرافی

این نوع چاپ خودش به دو گونه با عنوان مرکبی (مایع) و تونری (پودری) تقسیم می‌شود.

  • روش مرکبی: در این روش، چاپ از سرعت بالایی برخوردار خواهد بود اما در ابعاد کاغذ A3 و کوچکتر امکان پذیر است.

  • روش پودری: مراحل چاپ در روش پودری خشک است و از مایعات شیمیایی استفاده نمی‌شود. در این روش مرسوم، پودر مخصوص به وسیله شعاع لیزری بر روی سطح چاپ ذوب شده و به اصطلاح قابل باردار شدن است. لازم به ذکر است سرعت چاپ در روش تونری نسبت به روش مایع بیشتر است.

 

روش نوری یا پرتوی

در چاپ دیجیتال نوری یا پرتوی به وسیله تابش شعاع‌های نوری روی کاغذهای ویژه و حساس به نور ایجاد شده و پس از مرحله ظهور، تثبیت می‌شوند. دلیلی که برخی افراد به سراغ این مدل چاپ نمی‌روند این است که باید در دو مرحله انجام شود.

 

روش حرارتی

در روش چاپ دیجیتال حرارتی از کاغذ حساس به حرارت استفاده می شود. حرارت ناشی از لیزر و یا ماتریس های حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر کاغذ، ایجاد رنگ و تصویر می کند. شاید بهترین مثال برای درک بهتر پروسه چاپ حرارتی دستگاه فکس باشد.

 

روش تصعید رنگ

 در چاپ دیجیتال به روش تصعید رنگ از حرارت برای انتقال رنگ کاغذ استفاده می‌شود. رنگ بدون عبور از مرحله مایع، تغییر حالت رنگ مستقیما از حالت جامد به گاز صورت می‌گیرد. این روش سرعت و کیفیت قابل قبولی دارد.

 

 

کاربرد چاپ دیجیتال

  • تعداد نسخه چاپی: اگر به دنبال چاپ کتاب خود در تیراژ پایین هستید بهتر است به سراغ چاپ دیجیتال بروید.

  • قطع کتاب: روش دیجیتال برای کتاب‌هایی با قطع کوچک نظیر کتاب جیبی بسیار مناسب است.

 

سخن پایانی

شما هنرمند گرامی جهت هرگونه همکاری در خصوص نشر کتاب می‌توانید با موسسه فرهنگی و هنری شهنای تماس بگیرید.

 

موسسه شهنای

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.