چرا باید مجوز موسیقی بگیریم؟

چرا باید مجوز موسیقی بگیریم؟

چرا باید برای آثار موسیقایی خود مجوز بگیریم

 

 

در ابتدای این مطلب باید گفت اگر شما به فعالیت موسیقایی خود جدی نگاه می‌کنید بهتر است در فرآیند قانونی و مطمئن مسیر خود را ادامه دهید چرا که هیچ کس از فردای خود خبر ندارد. تصور کنید آثاری از شما بدون انجام روند اخذ مجوز تک آهنگ یا مجوز آلبوم موسیقی منتشر شده و حالا یک هنرمند مطرح هستید. تصمیم به برگزاری کنسرت دارید اما افسوس که تکلیف این آثار مشخص نیست. بسیار پیش آمده هنرمندانی به ما در موسسه شهنای مراجعه کرده اند برای اخذ مجوز تک آهنگ یا آلبوم‌هایی که قبلا منتشر شده و خودشان گفته‌اند ای کاش از اول از طریق یک موسسه فرهنگی و هنری برای اخذ مجوز اقدام کرده بودیم. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما به فکر مجوز باشید.

 

باید قبول کنیم وقتی یک خواننده یا موزیسین با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار خود را منتشر می‌کند در دید عموم رسمی حساب شده و هنر او جدی‌تر حساب می‌شود. به بیان ساده باید بگوییم گرفتن مجوز تک آهنگ تاثیری روی سطح هنر شما و آن اثر در آستانه انتشار ندارد اما به شما رسمیت می‌دهد و آنگاه می‌توانید از ویژگی‌های یک اثر مجوزدار برخوردار شوید. شاید بپرسید منظور از این ویژگی‌ها چیست که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

بیایید تصور کنیم شما می‌خواهید بدون مجوز اثر خود را منتشر کنید. در قدم اول سایت های خبری موسیقی نمی‌توانند اثر شما را در بخش تک آهنگ با آلبوم خود قرار بدهند چون مجوز ندارد. حتی خبر انتشار آن نیز شاید به سختی قابل منتشر کردن باشد یا اصلا امکانش نباشد. جای دیگری که با مشکل مواجه می‌شوید همان مرحله پخش است چرا که در انتخاب رسانه‌ها ، صفحات اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و … با محدودیت انتخاب روبه‌رو می‌شوید. نکته قابل ذکر دیگر این است که عوامل دیگری با شما در این پروژه همکاری کرده‌اند. مثلا نوازنده، تنظیم کننده، صدابردار، ترانه‌سرا و … . برای احترام به حقوق معنوی آن‌ها بهتر است کار مجوز بگیرد تا نام این عوامل ثبت شود و اگر روزی خواستند در یک مصاحبه رسمی از اثر شما یاد کنند به دلیل عدم اخذ مجوز با محدودیت مواجه نشوند.

خواندن  موسیقی الکترونیک چیست؟

 

دلیل برای گرفتن مجوز آلبوم، اخذ مجوز تک آهنگ و یا اخذ مجوز موزیک ویدیو بسیار است و موسسه شهنای در این متن تنها به مواردی از آنها اشاره کرده است. شما به شکل محدود می‌توانید برای اخذ مجوز تک آهنگ اقدام کنید اما به پیشنهاد ما به شما این است که این وظیفه را بر عهده یک موسسه فرهنگی و هنری بگذارید که شرح آن را می‌توانید با مراجعه به بلاگ چرا بهتر است مجوز تک آهنگ را موسسه فرهنگی هنری اخذ کند مطالعه کنید. موسسه شهنای در این مورد شرایط ویژه‌ای را برای هنرمندان مهیا کرده است که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02144480630 تماس حاصل فرمایید.

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.