ترانه‌سرا کیست؟

ترانه‌سرا کیست؟

ترانه‌سرا کیست؟

 

 

قرار نیست ترانه‌سرا کسی باشد که متنی موزون را نوشته است و کمی ادبیات می‌داند. ترانه‌سرا کسی نیست که در جلسات آخر هفته نشست‌های ادبی شرکت کند و چند کارگاه ترانه رفته باشد. در خیلی از هنرها و حرفه‌ها همین است. هر کسی که کاری را انجام می‌دهد تخصص آن را ندارد. مثلا هر کسی که یک دوربین دارد و بلد است کلید شاتر را بفشارد عکاس نیست. در ادامه می‌خوانید که یک ترانه‌سرا بهتر است چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

 

 

بهتر است ترانه‌سرا معنای شاعرانگی را بداند و با اشراف به آرایه‌های ادبی بتواند اتفاقی را در ترانه‌اش رقم بزند. باید دایره‌واژگان خوبی داشته باشد تا با به‌کارگیری از آنها اثر بهتری را خلق کند و در قافیه‌پرداری خلاق باشد. حتی بداند بسته به حال و هوای ترانه و موضوع آن از چه کلماتی استفاده کند یا نکند.

 

ترانه اثری است که به گفته منتقدین بدون ملودی کامل نیست. پس ترانه‌سرا نه تنها باید وزن، ردیف و قافیه بداند بلکه تا حدودی باید با ملودی آشنا باشد تا بتواند آهنگین و ملودی‌پذیر بنویسد. باید با دوگانگی زبان را درک کند و ساختار ترانه را بلد باشد. ارتباط عمودی و افقی را در اثرش به خوبی برقرار کند.

 

یک ترانه‌سرا باید به این نکته توجه کند که او یک نقش در یک کار تیمی دارد. در کارش باید منعطف باشد و هنگام نیاز خواسته اعضای دیگر را برآورده کند. مثلا ممکن است اسم ترانه را تغییر دهند یا بخواهند قسمتی از ترانه حذف یا بازنویسی شود. بهتر است نوشتن ترانه روی ملودی را تحصیل کند چرا که امروزه چنین مهارتی بسیار مهم است.

خواندن  تاثیر موسیقی بر یادگیری
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.