ترانه مهم‌تر است یا ملودی!

ترانه مهم‌تر است یا ملودی!

ترانه مهم‌تر است یا ملودی!

 

 

یکی از چالش‌های هر خواننده انتخاب اعضای تیم تولید موسیقی است. در این میان ترانه و ملودی نقش پررنگی برای خیلی‌ها دارد و وسواس هنرمند گاهی باعث می‌شود او به بیراهه برود. اگر بخواهیم بررسی کنیم در تولید آلبوم موسیقی یا یک تک آهنگ ترانه مهم‌تر است یا ملودی باید به نقش هر کدام در یک اثر موسیقایی بپردازیم.

 

ساده‌ترین راه برقراری ارتباط کلام است و این ویژگی نقش مهم ترانه را پررنگ می‌کند. خواننده مجری این کلام خواهد بود پس باید اثری را انتخاب کند که بتواند با آن ارتباط برقرار کند و از پس اجرای آن بربیاید. اگر مفهوم آن را درک نکند، اگر واژه به واژه آن را خوب ادا نکند نباید انتظار داشته باشد مخاطب با آن ارتباط بگیرد. ترانه متنی است که ممکن است یک عبارت در آن در برندیگ شما کارکرد داشته باشد و مخاطب را با شنیدن آن عبارت یاد شما بی‌‌اندازد. ترانه‌ای که طیف گسترده‌ای از مخاطب با آن هم‌ذات‌پنداری کند قطعا ترانه موفقی خواهد بود.

 

اما ملودی. ملودی این قدرت را دارد که یک ترانه معمولی یا سطح پایین را به یک اثر بسیار موفق تبدیل کند و برعکس یک ترانه بسیار خوب را ضایع کند. ملودی یک خصوصیت جالب دارد. ممکن است یک تک آهنگ را شنیده باشید و شعر آن را یادتان رفته باشد اما با یک آوا می‌توانید ملودی آن را اجرا کنید شاید کسی به شما یادآوری کند آن اثر چه بوده است. این خصوصیت یعنی، ماندگاری در حافظه یکی از ویژگی‌های یک ملودی موفق است.

خواندن  تک آهنگ ” آسوده خیال ” اثر امین جهانگیری

 

در نهایت بخواهیم نتیجه خاصی بگیریم باید بگوییم چه ترانه و چه ملودی هر دو اهمیت خاص خودشان را دارند و کسی نمی‌تواند بگوید یکی از دیگری مهم‌تر است. یک قطعه موسیقی از اجزای مختلفی ساخته شده. تمام اعضا باید سعی کنند بهترین خود باشند و به بهتر شدن اثر کمک کنند. موسسه فرهنگی و هنری شهنای با به‌کارگیری تیم مشاورین متخصص و تیم تولید می‌تواند به شما برای انتخاب شعر و ملودی و مراحل بعدی ساخت یک تک آهنگ یا آلبوم موسیقی کمک کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.