تفاوت آهنگساز با ملودی‌ساز چیست؟

تفاوت آهنگساز با ملودی‌ساز چیست؟

تفاوت آهنگساز با ملودی‌ساز چیست؟

 

 

 

خوشبختانه با جدی‌تر شدن موسیقی برای مخاطب، علم مخاطب نسبت به موسیقی بیشتر شده و با گسترش فضای مجازی، سهولت در دسترسی به اطلاعات و اخبار گفت‌وگو درباره جزئیات مهم‌تر شده است. دیگر مخاطب می‌داند ملودی‌ساز و آهنگساز کارش متفاوت است.

 

شاید شنیده باشید که ترانه‌ای روی یک ملودی نوشته شده است. اغلب ملودی‌ساز با یک ساز مثل گیتار ریتم می‌زند و روی آن با آوا برای ترانه‌سرا، با دهان یک ملودی که جای وکال خواننده است را می‌زند. اما فراز و فرودها و نکات دیگر آهنگسازی در آن نیست و تا اینجا فقط ملودی ساخته شده و آهنگسازی اتفاق نیفتاده است. حتی ممکن است در این مرحله از ریتم گیتار هم خبری نباشد. اما آهنگسازی حتما نیازمند سواد آکادمیک است. آهنگساز نه تنها باید نوازنده یک ساز باشد بلکه باید مبانی موسیقی مثل گام‌ها-هارمونی- فرم –کنترپوانو… را بشناسد، محدوده صوتی را درک کند و بتواند یک ملودی مناسب خواننده بسته به توانایی‌هایش بسازد.

 

باید خاطرنشان کرد در موسیقی فولکلور ما هنرمندانی وجود داشته‌اند که سواد آکادمیک نداشته اما ملودی‌های زیبا و ماندگاری ساخته‌اند. خلاقیت ذهنی برای ملودی ساختن بسیار حائز اهمیت است. چه بسا موزیسین‌هایی بوده‌اند که بدون سواد آکادمیک در تاریخ ماندگار شدند و موزیسین‌های دیگری که آموزش آکادمیک دیده بودند نتوانسته‌اند به این جایگاه برسند چرا که خلاقیت خلق ملودی را نداشته وتنها علم آهنگسازی را داشته‌اند. آهنگسازی مثل ساختن یک ساختمان است که از فرم و قواعد خاص خودش پیروی می‌کند. در اینجا باید گفت آهنگسازی و ملودی‌سازی برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند و هر کدام خاصیت و حساسیت خود را دارند. نقطه عطف یک هنرمند شاخص این است که سواد آکادمیک آهنگسازی و خلاقیت در ساخت ملودی را داشته و به تنظیم موسیقی واقف باشد.

خواندن  آرش سعیدیان اولین تور گردشگری تخصصی هنگ‌درام را برگزار می‌کند

 

در این متن قصد نداریم کار ملودی‌سازی را کاری ساده و دم‌دستی برشماریم. اتفاقا ملودی نقش بسیار مهمی در موفقیت یک اثر موسیقایی دارد و هنگامی که با آهنگسازی به سرانجام می‌رسد، خودش را بیشتر نشان می‌دهد. عموما در کشور ما آهنگسازی و ملودی‌سازی توسط یک نفر انجام می‌شود. موسسه فرهنگی و هنری شهنای در تیم تولید خود از آهنگسازان خوش‌ذوقی برخوردار است که می‌توانند با بررسی توانایی‌های شما آهنگی مناسب برایتان ساخته و در مراحل دیگر تولید یک آلبوم موسیقی یا تک آهنگ شما را یاری کنند.

 

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.