مضرات استفاده زیاد از هندزفری

مضرات استفاده زیاد از هندزفری

مضرات استفاده زیاد از هندزفری

 

میان خواننده‌ها، موزیسین‌ها، مخاطبین موسیقی و به شکل کلی اهالی موسیقی همیشه گفت‌وگویی در مورد اینکه کدام هدفون و یا کدام هندزفری از کیفیت صدای بهتری برخوردار است وجود داشته و خواهد داشت. این دو ابزار از کاربردی‌ترین ابزارهای مخاطبین و فعالین موسیقی است اما استفاده بیش از حد، خصوصاً با صدای بلند عوارض و مضرات بسیاری دارد که در ادامه این مطلب از سری مطالب سایت موسسه فرهنگی و هنری شهنای با آن می‌پردازیم.

 

طرز کار هدفون‌ها به این شکل است که امواج صوتی تولید شده در ابتدا به گوش رسیده و پرده گوش را دچار لرزش می‌کنند. این ارتعاش به گوش داخلی سرایت می‌کند و به حلزون گوش می‌رسد که محفظه‌ای در گوش داخلی بوده و پر از مایع است و از هزاران تار موی کوچک تشکیل شده است. در این شرایط مایع به لرزه می‌افتدقففافسب و تار موهای کوچک حرکت می‌کنند. با توجه به بلندی صدا ارتعاش متفاوتی رخ می‌دهد. یعنی هر چه صدا بلندتر باشد ارتعاش قوی‌تر خواهد بود در نتیجه تارهای کوچک بیشتر حرکت می‌کنند. اگر در یک بازه زمانی بلند مدت این تارها در معرض لرزش زیاد باشند، سلول‌های گوش در نهایت حساسیت خود را نسبت به لرزش از دست می‌دهند و شنوایی را دچار اختلال می‌کنند.

 

کی از عوارض استفاده زیاد از هدفون و هندزفری کم‌شنوایی است که بسته به شرایطی که وجود داشته ممکن است دائمی یا موقت باشد. اگر گاهی دچار وزوز گوش شدید ممکن است از عوارض استفاده از هندزفری و هدفون باشد. سلول‌های مویی آسیب‌دیده در حلزون گوش می‌توانند منجر به شنیدن صدای زنگ، وزوز یا غرش در گوش یا سر شوند.

 

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است اما اکثر مواقع نادیده گرفته می‌شود شرایط بهداشتی مناسب هندزفری و هدفون است. متاسفانه برخی افراد هندزفری را حتی پس از به زمین افتادن دوباره داخل گوش کرده و آن را تمیز نمی‌کنند. همچنین از آنجا که هندزفری مستقیماً در مسیر مجرای گوش قرار می‌گیرد، عبور هوا را مسدود کرده که احتمال عفونت در گوش را افزایش می‌دهد. اگر چنین اتفاقی بیافتد ممکن است باکتری‌ها روی هندزفری باقی بمانند و در صورت استفاده این ابزار به شکل مشترک، باکتری‌ها به گوش فرد دیگری نیز منتقل شوند.

 

بسیار حائز اهمیت است که والدین مواظب فرزندان هنگام استفاده از هندزفری و هدفون باشند. موسسه فرهنگی و هنری شهنای به والدین پیشنهاد می‌دهد برای جلوگیری از لرزش مستقیم پرده گوش و تماس مستقیم با مجرای گوش از هدفون‌ به جای هندزفری برای فرزندان استفاده شود. از تمیز بودن این وسیله مطمئن باشند و مدت زمان استفاده از آن را برای فرزند خود مشخص کنند.

 

در پایان باید گفت اگر شما یا اطرافیان شما با مشکلات شنوایی مواجه شدند بهتر است خیلی زود با پزشک متخصص مراجعه کنند. گوش و حس شنوایی برای موزیسین‌ها بسیار مهم است و سلامت آن را باید جدی گرفت.

 

 

موسسه شهنای

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.