انواع قطع کتاب

انواع قطع کتاب

انواع قطع کتاب

 

حتماً برای شما هم پیش آمده است که هنگام خرید کتاب در کتاب‌فروشی، کتب را در اندازه‌های مختلف ببینید. به غیر از اینکه سایز کتاب می‌تواند دلایل تبلیغاتی و جهت فروش بیشتر کتاب باشد، باید دانست برخی قطع‌های کتاب جهت سهولت در حمل و بسته به محتوای کتاب انتخاب می‌شوند. به شکل گلی اگر بخواهیم قطع کتاب را تعریف کنیم باید گفت به اندازه و سایز کتاب که شامل طول و عرض است قطع گفته می‌شود. در ادامه این متن از سری مطالب سایت موسسه فرهنگی و هنری شهنای به معرفی انواع قطع کتاب می‌پردازیم.

 

به شکل کلی انواع رایج قطع کتاب پس از برش بر حسب میلی‌متر به شرح زیر است:

 

  • رقعی ۱۴۱ × ۲۱۲

  • وزیری ۱۶۵ × ۲۳۵

  • پالتویی۱۲۵ × ۲۰۰

  • رحلی ۲۱۰ × ۲۸۰

  • خشتی ۲۲۰ × ۲۲۰

  • جیبی ۱۱۵ × ۱۶۵

سایز کتاب

 

قطع کتاب رقعی: این قطع بیشتر برای کتاب‌های رمان، داستان، مجموعه داستان، شعر و ترانه  و… استفاده می‌شود. به شکل کلی قطع رقعی برای کتاب‌های کم حجم و بدون تصویر کاربرد دارد. قطع رقعی در چاپ افست 15*22 سانتی‌متر و در چاپ دیجیتال 14*21 سانتی‌متر است.

 

قطع کتاب وزیری: پرکاربردترین قطع در چاپ ایران قطع وزیری است که خودش در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ است. در میان کتاب‌های چاپ شده در این قطع می‌توان به کتب درسی اشاره کرد.

قطع کتاب پالتویی: اندازه قطع پالتویی کوچک 10*19 سانتی‌متر و سایز قطع پالتویی بزرگ 11.5*22 سانتی‌متر است. در انتخاب این قطع شما کتابی شبیه به قطع جیبی اما بلندتر خواهید داشت.

 

قطع کتاب رحلی: دلیل نام گذاری آن این است که کتاب‌هایی با این اندازه را اغلب روی  رحل می‌گذارند و مطالعه می‌کنند. این قطع برای کتاب‌های نظیر شاهنامه، دیوان حافظ و سعدی و کتب مذهبی استفاده می‌شود. به اصطلاح قطع کتاب رقعی برای کتب فاخر است. قطع  رقعی به سه شکل رحلی کوچک (27*42 سانتی‌متر)، رحلی متوسط (30*50 سانتی‌متر) و رحلی بزرگ (30*60 سانتی‌متر) تقسیم می‌شود و به صورت 2 ستونی و هم به صورت تک ستونی به چاپ می‌رسد.

 

قطع کتاب خشتی: این قطع شاید یکی از قدیمی‌ترین‌ها باشد چرا که کتب خطی بسیاری با این قطع وجود دارد. قطعی با ابعاد مربع که بیشتر در اندازه کوچک در ابعاد 19*19 سانتی‌متر و اندازه بزرگ در ابعاد 22*22 چاپ می‌شود. در دنیای چاپ امروز بیشتر کتاب‌های هنری، داستانی و رنگ‌آمیزی کودکان قطع خشتی استفاده می‌شود.

 

قطع جیبی: قطع جیلی 11*15 سانتی‌متر است. سهولت در حمل آن را بسیار پرطرفدار کرده و کتاب‌های اشعار بسیاری در این سایز به چاپ می‌رسد. همچنین برای چاپ کتاب دعا نیز مناسب است.

انواع قطع کتابابعاد کتاب

 

قطع‌های عنوان شده در این مطلب پرکاربردترین‌ها هستند و قطع‌های دیگری نیز در صنعت چاپ وجود دارد. شما جهت مشاوره چاپ کتاب می‌توانید با مشاورین موسسه فرهنگی و هنری شهنای تماس بگیرید.

 

 

 

موسسه شهنای

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.